Serce O mnie U kardiologa Moi przyjaciele Tu bywam Linki O psach O kotach Biblioteka George Clooney Owoce kot2 kot1
To znow ja Oto ja MyLab30 - informacje o urządzeniu MyLab30 Przyjaciele kot3
Moje koty Kontakt Red Hot Chilli Peppers badania wyjazdowe

PODZASTAWKOWE ZWĘŻENIE AORTY (SAS)

Podzastawkowe jest drugą co do częstotliwości występowania wadą wrodzoną u psów. U kotów problem ten praktycznie nie występuje. SAS jest wadą genetyczną, rasami psów, u których pojawia się najczęściej są przede wszystkim: bokser, bernardyn, berneński pies pasterski, buldog angielski, bulterier, dog de Bordeaux, golden retriever, labrador, nowofundland, bouvier de flandres, border terier i inne.

NAJPIERW TROCHĘ ANATOMII...

Serce psa zbudowane jest z czterech oddzielnych jam - dwie mniejsze nazywamy przedsionkami (lewym i prawym), dwie większe - komorami (lewą i prawą). Praca serca polega na mechanicznym przepompowywaniu krwi z naczyń żylnych do przedsionków, z przedsionków do komór a z komór do naczyń tętniczych. Zastawka aorty znajduje się dokładnie na środku ujścia aorty z lewej komory serca. Dzięki rytmicznemu otwieraniu się i zamykaniu tej zastawki, możliwy jest prawidłowy przepływ krwi.

PODZASTAWKOWE ZWĘŻENIE UJŚCIA AORTY (SAS)

Słowo "wrodzone" oznacza, że choroba ta jest obecna już w momencie narodzenia psa, choć jej objawy pojawiają się trochę później. Jej przyczyną jest wada genetyczna, która powoduje włóknienie tkanek tuż pod zastawką aorty. Prowadzi to do powstania guzków, zgrubień i wybrzuszeń, które zwężają ujście (na rysunku obok zaznaczone kolorem czerwonym) i utrudniają odpływ krwi z lewej komory do aorty. W zależności od wyglądu, lokalizacji i rozległości zmian wyróżnić można kilka typów i rodzajów choroby.

OBJAWY WRODZONYCH WAD SERCA

Szczenięta z SAS rodzą się najczęściej zupełnie normalne, prawidłowo rozwijają się i przez pierwsze tygodnie życia nic nie wskazuje na istnienie wady serca. Zdarzają się czasem szczenięta, które od początku wykazują niepokojące objawy - są mniejsze niż ich rówieśnicy z miotu, wolniej rosną i wolniej przybierają na wadze. Bardzo dużo śpią, niechętnie bawią się, nawet po małym wysiłku są zmęczone i ciężko dyszą. Wraz z upływem czasu (zwykle około 6 miesiąca życia) u wszystkich szczeniąt pojawiają się pierwsze poważne objawy choroby, które wynikają z rozwijającej się niewydolności krążenia. Szczenię staje się apatyczne, dużo śpi, ma wyraźnie słabszą kondycję, coraz szybciej się męczy, często ziaje i dyszy. Dość często zdarza się także nagła utrata przytomności, która jest przeważnie związana z wysiłkiem np. biegnący pies nagle upada i leży nieprzytomny. Często wygląda to tak, jakby pies po prostu potknął się i podczas upadku uderzył się w głowę i stracił przytomność. Po kilku minutach zwierzę wstaje i zachowuje się zupełnie normalnie. Potem pojawia się kaszel, który początkowo jest sporadyczny, pojawia się w czasie zabawy lub w chwili podniecenia np. kiedy pies wita właściciela, cieszy się z nagrody itp. i szybko ustępuje. Z czasem kaszel staje się uporczywy, szczenię ciężko dyszy, łapie powietrze. W zaawansowanej postaci choroby może wystąpić nagłe pogorszenie stanu wynikające z powstania obrzęku płuc. Jego objawy to bardzo silny, wilgotny kaszel, silna duszność - pies stoi lub siedzi z szeroko rozstawionymi przednimi kończynami i wyciągniętą do przodu szyją, szybko oddycha, ma otwarty pysk i siny język, wyraźnie widoczne są ruchy klatki piersiowej i mięśni brzucha. Czasami dochodzi do utraty przytomności.
Jest to stan zagrażający życiu i wymaga natychmiastowej, intensywnej opieki weterynaryjnej.
Istnieje także grupa psów, u której dochodzi do nagłej śmierci sercowej, bez pojawienia się wcześniej jakichkolwiek objawów choroby.

ROZPOZNAWANIE

Bardzo często podejrzenie występowania u szczenięcia wady serca, pojawia się po raz pierwszy podczas osłuchiwania klatki piersiowej, które jest częścią rutynowego badania klinicznego przed pierwszym szczepieniem. Głośny szmer nad sercem skłania lekarza do skierowania psa na konsultację kardiologiczną. W celu potwierdzenia istnienia choroby serca lekarz kardiolog wykonuje pełne badanie kardiologiczne, badanie echokardiograficzne, badanie Dopplerowskie i jeśli jest to konieczne zdjęcie RTG i zapis EKG. Więcej na temat tych badań można przeczytać w artykule "Najczęstsze objawy chorób serca u psów".

LECZENIE

W przypadku występowania SAS nie ma żadnej konkretnej metody leczenia. W zależności od stopnia nasilenia choroby i pojawiania się wtórnych zmian w sercu (dotyczących w pierwszej kolejności lewej komory i lewego przedsionka) konieczne jest wdrożenie leczenia farmakologicznego. Konieczne jest także stałe kardiologiczne monitorowanie stanu pacjenta. Ponieważ nadmierny wysiłek może doprowadzić do poważnych zaburzeń w krążeniu i nagłej śmierci, zaleca się ścisłe ograniczenie ruchu.

Następnym, istotnym krokiem jest zapewnienie zwierzęciu odpowiedniego pożywienia. Istnieją specjalne diety lecznicze przeznaczone dla zwierząt z problemami krążeniowymi, których składniki zapewniają optymalny poziom pewnych substancji we krwi, m.in. sodu, tauryny, karnityny.

Dobór odpowiedniej diety czy leków, określenie dopuszczalnego wysiłku jest oczywiście zadaniem lekarza weterynarii prowadzącego pacjenta i należy ściśle przestrzegać jego wskazówek. Niestety, mimo leczenia u większości psów, szczególnie jeśli choroba ma średni/ wysoki stopień nasilenia dochodzi do nagłej śmierci sercowej, jeszcze przed ukończeniem 3 roku życia. W przypadku SAS nie istnieją skuteczne metody leczenia inwazyjnego, balonikowanie aorty nie przynosi bowiem oczekiwanych, pozytywnych efektów dla pacjenta.

ZAPOBIEGANIE

Jedynym sposobem zapobiegania wrodzonym wadom serca jest wykluczanie z rozrodu psów z rozpoznanym schorzeniem serca. Pozwoli to na ograniczenie, choć nie wyeliminowanie, tego schorzenia u psów. W przypadku psów ras predysponowanych do wrodzonych schorzeń serca wskazane jest przeprowadzenie kontrolnego badania kardiologicznego po ukończeniu 1 roku życia.

kardiologiaweterynaryjna.pl :: O mnie :: O psach :: O kotach :: U kardiologa
Moi przyjaciele :: Tu bywam :: MyLab30 :: Linki :: Biblioteka :: Badania wyjazdowe :: Kontakt